Et matematisk slankeprogram

 

Det nye år banker på og den gode danske sommer er lige om hjørnet og katalogerne om rejser sydpå lander ind ad brevsprækken for at accelerere håb om lækre sandstrande. Det nye år er i samme ombæring en lejlighed for at fokusere og få gjort noget ved sine mål. Nogle stopper med at ryge, mens mange andre påbegynder at få et vægttab.

Slankekur eller ej?
Mange der har villet opnå hurtigt vægttab har prøvet at følge en faste, der kunne skabe hurtige resultater. Dette blot for at indse at de tog kiloerne på igen efter kort tid. Men i linien af slankepiller, så eksisterer der desuden en slankekur, som praktisk talt slet ikke bør navngive en slankekur, men derimod en talmæssig tilgang til vægttab via kosten.


Så lad os rette blikket mod det man kalder kalorietællere, som hjælper med kalorie forbrugsberegninger. På baggrund af en række faktorer omkring din fysiologi, fx højde etc. defineres dit dagsbehov for kalorier. Derefter fastlægges det forbrug af kalorier du bør have for at opnå et vægttab på fx et halvt kilo om ugen. Lad os sige at du eksempelvis har et behov på 2500 kcal, så bør du typisk ligge på 2010 kcal. for at tabe de essentielle kilo.

Kalorieberegning påkræver at du opskriver alt dit madforbrug. Det betyder at du registrerer det du indtager i et system som kan tælle kalorierne for dig og få det sat i en oversigt, så du ikke mister overblikket over dit kalorieindtag. Det er vel også slagsiden ved kalorietælling. Anderledes end andre faster, så kan du spise næsten alt, men det er dog ikke det hele du må spise i ubegrænsede mængder. Kuren er almindelig sund fornuft, som leveres ved hjælp af fakta. Du genkender desuden hurtigt, hvilke ærgerlige kalorier du skal undgå. Lad os antage du fx har udeladt morgenmaden og vurderer at en enkelt parisertoast og et glas coca cola til eftermidddagsmåltid er passende, så har man i én lille ombæring forbrugt totredjedele af dagens behov på et ikke udpræget vitaminrigt eller mættende måltid.
Jeg har tidligere indtastet via en kalorietæller online.


Hvilken madvare er usundt ,hvis man går ud fra kalorier?
Visse typer af fødevarer er ikke fordelagtig, når man spiser på kaloriekure. Du lærer nemt, de madvarer, som giver dig energi og en fyldt fornemmelse i maven. Andre madvarer, f.eks. nødder, som ikke er gode at spilde kalorier på.


Jeg har gennem årene fulgt blogs om sundhed og mad og erhvervet massere fantastisk inspiration til kaloriefattig mad og nemme hverdagsretter, fx madling.dk.


Du kan ligeledes tilgå nogle af de største websites for opskrifter, og deri søge efter kaloriefattig.


Som udgangspunkt er bælgfrugter, lyst kød, sømad og light produkter kaloriefattige, mens fx frugt og ris er nogle stærke kaloriebaskere, som du skal indtage i moderate doser og det selvom denne type mad i udgangspunktet ikke er usunde.


Over tid oplærer du at spise mere korrekt og sådan bliver disse erfaringer og de ny vaner hængende langt efter at du stopper med logge kalorierne.

Kan du skyde genvej til en hurtigere forbrænding?
Helt sikkert! Du kan bare løbe 5 kilometer, så har du overskud i dagsforbruget til at spise en kage.
Udover løb, så er søvnmangel også en essentiel parameter, af den årsag at din kalorieforbrænding reguleres af stress og din kalorieforbrænding kan blive sænket. Dit stofskifte nulstilles hvert døgn og reguleres af din søvnmangel.


Men der er en række tricks til at øge din kalorieforbrænding. Fx er grøn the et godt råstof til at øge din kalorieforbrænding. Ligeledes vil én halv litre iskold vandtom mave fra morgenstunden ligeledes gøre underværker. Du kan alternativt også tage en iskold afskyldning i havet. Linser har ligeledes en række fordelagtige ingredienser til at få løftet forbrænding. Indtag også gerne med mange C-vitaminer fx broccoli.

 

Myter og fakta om efterforbrænding?
Begrebet efterforbrænding oprinder fra såkaldt iltfattige træning, hvor man har høj intensitet i kortere tid. Denne højeksplosive afviklingkort tid vil øge processerne i kroppen, som medfører at din kalorieforbrænding fortsætter flere timer efterfølgende. Derfor er fx trappeløb en god træningsform, hvis man fx kun kan nå at få trænet et kvarter, mens konditionstræning er udbytterig, hvis du har rigeligt tid til at udføre din træning. Det du bør være opmærksom på er at de første 20 minutters træning ikke giver fedttab, så 17 minutters træning er ikke nok til andet end det formål at brænde dagligdagens indtagede kalorier af. 

 

 

Baggrund

Jeg skriver om mad, foodblogging, slankeprogrammer, reklameburaeuer, webbureauer og fodbold. Men også andre emner kan snige sig ind.

Tags: kalorietællere, slankekure, kalorieberegner

Referer denne artikel:

APA style: RockyB (30 Dec 2014). Et matematisk slankeprogram fra Samling af fag-artikler. Fundet 12 Dec 2018, på http://www.fag-artikler.dk/artikel/et-matematisk-slankeprogram-1142/

Harvard style: RockyB (2014) Et matematisk slankeprogram [online] Tilgængelig via: http://www.fag-artikler.dk/artikel/et-matematisk-slankeprogram-1142/ Accessed 12 Dec 2018

MLA style: RockyB. "Et matematisk slankeprogram" Samling af fag-artikler 30 Dec 2014. far-artikler.dk. 12 Dec 2018. < http://www.fag-artikler.dk/artikel/et-matematisk-slankeprogram-1142/>