Knibeøvelser - spild af tid?

Den berømte amerikanske gynækolog og universitetsprofessor Arnold Henry Kegel (1894-1981) er manden bag knibeøvelser og bækkenbundstræning (på engelsk bækkenbundsøvelser/knibeøvelser). Hans forskning er stadig afgørende for bækkenbundstræning og den viden, vi har om musklerne i dag - og det er på grund af ham, at vi ved at almindelige knibeøvelser ikke har nogen effekt.

Dr. Kegel og bækkenbundstræningen

I 1948 udgav Dr. Kegel sin første forskning i bækkenbundsmusklerne og hvordan de bedst trænes. Hans forskning viste, at træning af bækkenbundsmusklerne afhjalp inkontinens, gav bedre orgasmer og endda kunne behandle en nedsunken livmoder med 5-6 cm. Siden da har omfattende forskning vist, at bækkenbundstræning også kan afhjælpe skedetørhed, manglende fornemmelse i underlivet, forkorte presseperioden og modvirke bristninger under fødslen. 

Dr. Kegels forskning viste, at bækkenbundstræning skal foregå med progressiv modstand for at have en effekt. Han gik selv i gang med at udvikle en bækkenbundstræner, men døde inden han kunne få den på fabrikeret. I 1998 blev Kegelmaster udviklet baseret på Dr. Kegels forskning og tegninger om en bækkenbundstræner.

Dr. Kegels Kegelmaster

Der findes flere typer bækkenbundstrænere på markedet, men kvaliteten varierer meget. Flere af dem har desværre ingen beviselig effekt på træning af bækkenbundsmusklerne. Hvis ikke bækkenbundsmusklerne udsættes for belastning, har træningen ikke effekt. 

Kegelmaster er den eneste bækkenbundstræner på markedet, som har 15 træningsniveauer og som er baseret på træningsprincippet om progressiv modstandstræning. Progressiv modstandstræning er den mest effektive form for muskeltræning. 

Ved at træne med progressiv modstand, kan du let forøge modstanden, så din bækkenbundstræning hele tiden er tilpasset din muskelstyrke. Ved progressiv modstandstræning lægges der hele tiden mere og mere belastning på musklerne, så muskelstyrken vokser. Kegelmaster har 15 træningsniveauer, som gør, at alle kvinder uanset hvor stærke eller svage bækkenbundsmuskler, de har, kan få en effekt af træningen. 

Derfor virker almindelige knibeøvelser ikke

I løbet af tiden har kvinder anbefalet hinanden at lave knibeøvelser baseret på den viden, som Dr. Kegel i midten af det 19. århundrede præsenterede. Desværre er meget af Dr. Kegels forskning gået tabt under anbefalingerne, og derfor er mange ikke klar over, at almindelige knibeøvelser ikke har nogen effekt.

Når muskler udsættes for en belastning de ikke er vant til, tilpasser de sig hurtigt via en lang række fysiologiske processer. Efter et stykke tid, vil den givne belastning derfor ikke længere have nogen effekt, og du er nødt til at øge belastning en på en eller anden måde for at opnå den tilsigtede effekt. Almindelige knibeøvelser øger derfor ikke muskelstyrken. På samme måde som du ikke få stærke og tonede mavemuskler af at ligge på sofaen og stramme i mavemusklerne, eller får flotte biceps af at bøje armen 100 gange. Der skal belastning til. 

Bækkenbundsmusklerne adskiller sig ikke fra andre muskler i kroppen, og du er derfor nødt til at bruge en bækkenbundstræner for at få udbytte af dine knibeøvelser. 

##Dr. Kegel og bækkenbundstræningen##

I 1948 udgav Dr. Kegel sin første forskning i bækkenbundsmusklerne og hvordan de bedst trænes. Hans forskning viste, at træning af bækkenbundsmusklerne afhjalp inkontinens, gav bedre orgasmer og endda kunne behandle en nedsunken livmoder med 5-6 cm.

Siden da har omfattende forskning vist, at bækkenbundstræning også kan afhjælpe skedetørhed, manglende fornemmelse i underlivet, forkorte presseperioden og modvirke bristninger under fødslen. 

Dr. Kegels forskning viste, at bækkenbundstræning skal foregå med progressiv modstand for at have en effekt. Han gik selv i gang med at udvikle en bækkenbundstræner, men døde inden han kunne få den på fabrikeret. I 1998 blev Kegelmaster udviklet baseret på Dr. Kegels forskning og tegninger om en bækkenbundstræner. 



##Dr. Kegels Kegelmaster##

Der findes flere typer bækkenbundstrænere på markedet, men kvaliteten varierer meget. Flere af dem har desværre ingen beviselig effekt på træning af bækkenbundsmusklerne. Hvis ikke bækkenbundsmusklerne udsættes for belastning, har træningen ikke effekt. 
Kegelmaster er den eneste bækkenbundstræner på markedet, som har 15 træningsniveauer og som er baseret på træningsprincippet om progressiv modstandstræning. Progressiv modstandstræning er den mest effektive form for muskeltræning. 

Ved at træne med progressiv modstand, kan du let forøge modstanden, så din bækkenbundstræning hele tiden er tilpasset din muskelstyrke. Ved progressiv modstandstræning lægges der hele tiden mere og mere belastning på musklerne, så muskelstyrken vokser.

Kegelmaster har 15 træningsniveauer, som gør, at alle kvinder uanset hvor stærke eller svage bækkenbundsmuskler, de har, kan få en effekt af træningen. 



##Derfor virker almindelige knibeøvelser ikke##

I løbet af tiden har kvinder anbefalet hinanden at lave knibeøvelser baseret på den viden, som Dr. Kegel i midten af det 19. århundrede præsenterede. Desværre er meget af Dr. Kegels forskning gået tabt under anbefalingerne, og derfor er mange ikke klar over, at almindelige knibeøvelser ikke har nogen effekt. 

Når muskler udsættes for en belastning de ikke er vant til, tilpasser de sig hurtigt via en lang række fysiologiske processer. Efter et stykke tid, vil den givne belastning derfor ikke længere have nogen effekt, og du er nødt til at øge belastning en på en eller anden måde for at opnå den tilsigtede effekt. Almindelige knibeøvelser øger derfor ikke muskelstyrken. På samme måde som du ikke få stærke og tonede mavemuskler af at ligge på sofaen og stramme i mavemusklerne, eller får flotte biceps af at bøje armen 100 gange. Der skal belastning til. 

Bækkenbundsmusklerne adskiller sig ikke fra andre muskler i kroppen, og du er derfor nødt til at bruge en bækkenbundstræner for at få udbytte af dine knibeøvelser. 

Baggrund

Kegelmaster EU er europæisk distributør af Kegelmaster. Kegelmaster er patenteret bækkenbundstræner, der som den eneste benytter træningsprincippet om progressiv modstandstræning, som er den mest anerkendte form for muskeltræning.

Tags: knibeøvelser, bækkenbund, bækkenbundstræning

Referer denne artikel:

APA style: Kegelmaster (19 Aug 2013). Knibeøvelser - spild af tid? fra Samling af fag-artikler. Fundet 12 Dec 2018, på http://www.fag-artikler.dk/artikel/knibeoevelser-spild-af-tid-801/

Harvard style: Kegelmaster (2013) Knibeøvelser - spild af tid? [online] Tilgængelig via: http://www.fag-artikler.dk/artikel/knibeoevelser-spild-af-tid-801/ Accessed 12 Dec 2018

MLA style: Kegelmaster. "Knibeøvelser - spild af tid?" Samling af fag-artikler 19 Aug 2013. far-artikler.dk. 12 Dec 2018. < http://www.fag-artikler.dk/artikel/knibeoevelser-spild-af-tid-801/>